‘84

 

R . i v a r s

 

 

 

E30 HEAVYWEIGHT

Projekt

 

projekttråd:

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=41129

 

 

 

 

gammalt:

 

Welcome to the project background followed by the weekly updates.

 

My new project is a backhalfed e30 coupé and there is some pretty interesting history in this chassie.

From the beginning a "sound-freak-car", and then developed through times by Andreas Arthurson, one of two founders to www.pure-pf.com . I don't think they need an introduction, not even world wide.

Andreas drove the car with stock drivetrain and an M50 engine with aprox 600ps and hitted 10sec runs.

He started the backhalf rebuild but somehow sold it of as a "rolling chassie" in the 2005. After that the car has just been a garagequeen, changing owners and no-one seemed to put any effort in it.

 

2009 the owner before me got it rolling, but with a 400ps engine. The car suspension and everything worked like shit, really.. So the owner got tired and wanted to get rid of it, to mix up a track-chassie.

That's when we met on a streetrace in eskilstuna and started to diskus a car-swap, the car was nothing to compare my own with.. But offcoruse one hell of a rollcage and a very good 4 link installation. Looked pretty nice on the outside to.

 

With 1015 bhp i had to choose a heavyweight drivetrain, nothing else would ever hold up.

My expectations with the car is to have a streetmachine who can burn rubber at tracks and lay 8 second runs at the quartermile. And hopefully be as indestructible as a racecar can be.

 

The car's vere changed as rolling chassies,

I installed all my stuf from the stationwagon and got to test it @ the quartermile before garageseason.

 

The testresults:

Best 60: 1.48

Best ET: 9.18

Best speed: 260km/h

 

Now the car needs some serious rebuild with great speedparts and a complete makeover (it's a mess).

 

 

10-05-17

Kopplingen klarade inte provkörningen, efter supersupport av försäljaren jag köpte låda och koppling av så fixade han en ny koppling åt mig, en vanlig tilton som vi vet håller för effekten..

 

Dock visade sig inte lådan då hålla istället för så starka prylar...

 

Provkörningen är avklarad med tidkortet 9.25 på oklistrat, bästa toppfart för dagen var 248km/h på brehäng. Bästa 60foten var 1.36 vilket är den hårdaste 60 fot jag åkt.. Det kändes hur fränt som helst och hela lördagen var suverän! totalt värt allt slit!!!!!!

 

Väl på söndagen provade vi klistrat.. Då kom jag tyvärr inte av linjen, lådan bankade sönder och jag gör skadekontroll imorgon, tur nästa körning är i midsommar så jag har chans att beställa delar nu och montera ihop innan midsommar eventet... Då blir det klistrat 402.. Det luktar 8:a?

 

Är förövrigt väldigt knäckt över det här med lådan... Men samtidigt... Man får leken tåla...

 

tack till mina sponsorer för supporten, utan er vore det inte såhär ballt!

 

helgen spec tack lite som vanligt till www.pure-pf.com

 

och mina goda vänner som hängde med som crew: Fredrik Lindblad, Emanuel Apell, Andreas Egnesund. Även tack Patrik Larsson.

 

 

 

 

10-05-10

Vid det här laget har en bromsnings gjorts på www.pure-pf.com det som stoppade effektutveckligen iår var mot alla odds, kopplingen. En 3 skivig svindyr koppling uppbyggd i endast kolfiber och titan.

Nåväl, det noterade 992 på hjulen skulle räcka bra långt i sommar endå, så planen var att köra med dom effektsiffrorna.

 

Stressmeckracing inför helgen som var nu, väl under provkörningen när bilen är sågott som raceready inför emmaboda (endast småfix kvar) så skrotar kopplingen i första riktiga däckvärmaren.

 

Tack och lov för ärliga och superschyssta race-eldsjälar. Jag blir ersatt med en ny (dock standard) tilton koppling, samma som jag körde på komin förra året.. Men ny och splines för jericolådan. Garanterad spec 1300nm.

 

Vilke betyder att det är fullt rally i garaget igen innan den efterlängtade race-premiären på BILSPORTS emmaboda!!!

 

Lite schyssta bilder ifrån bromsningen som brorsan på www.westaroze.se har tagit!

 

 

 

 

10-04-08

 

Liten bildupdate från det som varit. Pokal på tredje plats Old Performance Car under elmia mässan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-03-06

 

Jobbar på ordentligt i garaget nu, varje minut efter jobbet. Det blir bra, men tungjobbet syns inte så rackarns bra på bild. Bilen ska till ELMIA i påsk!!!!!

 

 

10-02-18

 

starts to pay off :-)

 

10-02-11

 

I brist på chassie att leka med har jag sålt botten delen till motorn. Det har satts ihop ett nytt recept för "nya puffran".

 

Blir en M50B30 istället för M50B28. Man tar helt enkelt veven ifrån en M54B30 (330 e46 motorn) och slänger ihop med rätt prylar i ett M50 block. Blir såklart nya kolvar och stakar då med..

 

Toppen ska få nya kammar, oversize raceventiler, ett vatten och lyftkylt insug, sen säkerligen en stöddigare turbo med annat grenrör.. beror på hur försäljningen går med den fina GT4294R:en som jag inte kan skänka bort, den står mig för varmt om hjärtat!

 

 

 

10-02-08

 

Chassiet färdigfixat plåtmässigt och grunden lagd, lackas kanske imorn?!

 

 

 

10-01-18

 

Storslit i garaget i helgen, men nu är bilen iväg till A&N bilvård på lack!

 

 

 

10-01-04

 

Storjobb pågår med att göra iordning massa ojämnheter som plålgar mig i motorutrymmet och coupen. + en miljon hål i chassiet då de 10 ägarna innan har dragit ungefär 10 självborrande hur som helst överallt :) Även onödiga hål i torpedväggen som inte chassiebesiktaren lär gilla.

 

På måndag åker chassiet iväg på lack !

 

Varit iväg med växellåda och koppling till Ärtan på ppf som ska mäta in den med en bmw sprängkåpa så jag får den på motorn... Nytt svänghjul måste tas fram till 5.5" kolfiberkopplingen.

 

Ny utväxling blir 3.7X

 

Med 29" drag resulterar det i     

                 

1an - 98

2an - 157

3an - 217

4an - 289

 

Med 17" gatdäck toppar den 250km/h.

 

Mitten på januari.. Det är nu allt ska hända!

 

 

 

 

10-01-04

 

Garageflytten är över, gått åt många timmar i garaget till klurande på hur jag ska lösa mycket smått och gott!

Står nästan klar för utvändig lack, jag kör vidare på mitt vita koncept fast med mattsvarta dekaler (blir stilrent). Invändigt blir den diskret svart, blank på golvytor för att inte bli så skitigt och mattsvart uppåt bur och tak. (man lär sig lite av tidigare byggen, vitt var snyggt i ett par veckor).

 

Närmast kommande:

 

6/1 Upp med låda, koppling, svänghjul, sprängkåpa till www.pure-pf.com de ska mäta in och anpassa nya lådan för m50 motorn.

12/1 Iväg med bilen på lack www.anbilvard.se

 

När bilen är iväg på lack tar jag in maskin på platsen och renoverar ihop den med nya hd-bultar och kolvringar + smäller ihop den med ny fräsh look. Förhoppningsvis hinner även coilovers mm komma hem ifrån www.streetperformance.se så man kan börja pilla med det när garageplatsen är tom.

 

Mer speedparts har även trillat in, bla tilton kolfiber/titan 5.5" koppling.

 

09-12-09

 

 

Bilen är nerstrippad, rutorna ur, lite svetsad och håller på att förberedas inför ny fresh lack!

 

Decembers projekt vart ett garage istället för att hårdköra i garaget, tur att man inte har lika mycket som de andra åren att stå i.

 

 

 

09-11-04

 

Motorn riven, allt ser omöjligt bra ut! Chassiet nerstrippat.

Fått hem en jerico DR4 som ska passas in, (växellåda).

 

 

 

09-10-04

 

Har varit lite lite uppdaterande här över sommaren, det enda intressanta är eventsen som står på  första sidan. & Chassiebytet, men där var det så hektiskt att jag inte hann med internetbiten.

Motorn har fungerat helt prickfritt iår.. Det är sjukt... Mycket sjukt.. Växellådor däremot har avverkats på löpande band, kombinationen mycke vrid och aggressiv koppling gör att orginal låda blir meningslöst i framtiden så det kikas på andra alternativ, h-mönstrat främst såklart. Planen är att "gatmaskera" bilen lite över vintern och kunna åka lite på "gatebil events" trots att det är 4-link och jänkeaxel.

 

Idag tömte jag motorn på vätskor och plockade av de enklaste grejerna, kändes inge bra att ha så mycket på samma ställe ifall något skulle hända. Pumpade även ut etanolen ca 30liter och arkiverade i dunk inför ev bromsning i vinter.

Även startat upp bilen på BF-95 för att etanolen inte ska stå in sig i grejerna, det gick inget vidare, jag underskattade trycket i slangen i returen så den sprang lös efter att jag bara lagt ner den i fuelcellens påfyllnadshål och sprayade taket i garaget så det rann ner på bilen och pajjade ett par rutor på e30in som var i antingen plexi,lexan eller macrolon. Skapligt nederlag, men resten flöt på omöjligt fint och såg omöjligt fräsht ut.

 

 G

 

09-05-06

 

10" DRAG sitter nu i hjulhusen, blev till att bredda för att få plats, får tacka sponsonr a&n bilvård för snabbt & snyggt arbete, riktigt nice!! Ska provköra bilen i helgen för att se om det är något som behöver akutfixas innan emmaboda 16 maj. Då börjar jakten på 9an.

Det som talar imot är inte minst att det är första tävlingen, utan även för att det är oklistrat och rätt kallt i backen än.  Men jävlar vad kul det ska bli :D

 

 

 

09-04-15

 

Problem åtgärdade och ny riktigt mysig provkörning är gjord, hjulvinklarna är numer helt justebara bak och ligger precis 0 i camber och 0 i toe. Ligger perfekt och som ett stryjärn på vägen. Men man får hålla i ratten den är väldigt direkt och måste köras för att upplevas.

 

Förra söndagen var jag upp med den till avesta och bromsade ur den med en till bensinpump och fick ut 914 hjulhästar, snäppet mer än sist av en slump men nu går den framförallt inte snålt.

 

Elmiamässan vart succe, med mycket intresse från alla håll, det lilla jag han med och se, jobbade med mekonomen/realcar hela mässan.

 

Hemresan vart inte succe, trailern fick spanskflagg i en poliskontroll och färden fick fortsättas i vita besten, gick dock utmärkt :)

 

Nytt matrial på foto och film delarna.

 

 

 

09-03-25

 

Nu är bilen provkörd på grundladd 1.2bar, går något helt sjukt!

 

PROBLEM:

COILOVERS för låga..
BROMSSKÖLDAR bak som tar i..

CASTER däck lite väl långt fram tar i framåt
BAKRE DIFFÄSTE, gillade inte att vara med en säsong till

LÖSNINGAR:
Coilvers, behöver hjälpfjädrar fram, bak går att justera.
Bromssköldar.. Hota dom ordentligt med en slägga
Caster.. Pressa om de exentriska bussningarna
Bakre diffäste.. Låg redan på schemat, får se om något mer tog stryk.

 

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=aB5XOxbilmU

 

09-03-23

Högsäsong i garaget nu, därför det blir lite stora glapp mellan updateringarna.

 

Sammanfattat har jag justerat en hel del smågrejer som skulle till och fått lackat under huven, tack som tusan wilklund för stadig hand på brushen!

 

Korta drag: Lager kollade, Nya tomgångsmotoruttag, Fästen till kylare, Coilovers bak på plats, Avgas och motor mm tillbaks, Handbroms monterad och klar, frambromsar monterade och klara, kopplingen justerad, Stolar och allt på plats för en provtur!

 

Sen vankas det en mappning till hos ppf, dock inte för mer effekt, blir snarare några hästar färre eftersom den kommer köras på e85 och det var soppasystemet som satte begränsningarna vid förra bromsningen.

 

 

09-03-02

Har samlat på mig lite för mycket utan update så jag lägger upp lite random bilder.

 

Bilen står i garaget nu och jag håller på med hjulupphängningen fram, + ska svetsa lite i motorutrymmet och lacka om..

Spisen står vid sidan för att ge plats åt fin lack i motorutrmmet, ska även se över lager efter bromsningen så att allt är i sin ordning.

 

PPF har snidat till ett riiiiiiktigt trevligt avgassystem i samband med en sponsringsdeal, STORT TACK!

RAIDOPOWER's leverans på coilovers och handbroms har dykt upp, ser mycket bra ut och kom i utlovad tid!

 

 

 

09-02-06

Bromsad hos ppf, 900.8hk och 1038nm PÅ DRIVEN! dvs, 1000hp omräknat i maskin.

(blev vid bänkning 2 på e84 istället för e75 914.5whp 1049wnm)

 

Lång update kommer för det var en häktisk resa dit, tack till ppf för grym bromsning och svea kardan för att ni lyckades greja fram kardanen i sista sekund!

 

Sevärt filmklipp på garaget :) 1000+ visningar per dygn måste ju vara kvitto på det ;)

 

http://www.garaget.org/video/g3iksnz917ci

 

 

09-01-31

Soppaslangarna är uppe igen under bilen, hylsa svarvad av e-mek och monterat på växellådan, luftningsanordning fixad och lådan monterad. Börjat på nya ic röret i aluminium. Oljereturen fixad. Baljan bak slipad spacklad och lackad, blir tätt i brandlådan till nästa säsong ;-). Resten av soppasystemet monterat och nytt fäste för btr. Insug, rail, spridare, spjäll mm monterat. Fäste för nya expansionskärlet gjort, Ena kylslangen klar, ska beställa en 40mm 30 graders. Motorelen påbörjad ordentligt i snygg installation.

 

 

09-01-26

Hektisk tid, fyllt år och haft kul.

Buren helsvetsad (bergman med tig), pedalställ förtärkning klar, motorn ihop och i, givare monterade, olja till fixad (swedol), kardan inlämnad (svea), naven på spindlarna fram klara med hylsor, tilton koppling inmätt (ärtan ppf) ska fixa hylsa, motorn monterad i bilen, ventilkåpa mm tillbaks ifrån lack (wiklund), fått tilton urtrampningslager i födelsedags prestent (tack så mycket grabbar :-).

 

 

09-01-18

Motorn börjar se riktigt trevlig ut :) och buren är i men inte helsvetsad, kardan ner monterad och ska till svea, lite slangar och kopplingar börjar förses med "årets nipplar" :-)

 

 

09-01-11

Motorn nästan ihop, ny koppling, börjat med helburen (står lite still för mitt rör har blivit stulet), gjort fast mätarpanelen.

 

 

 

09-01-07

Har segat lite på att updatera, men i garaget har det jobbats hårdare :)

 

Honat ur blocket och tvättat, rensat och tvättat toppen, matchat turbo och grenrör, monterat ihop toppen, rengjort alla motorkomponenter, motnerat vevaxel och kolvar, fått grenrör och insug planat, rensat ur inredning och börjat snygga till elen under brädan, fått turbon polerad och pressat av naven ifrån gamla spindlarna.. säkert mycket mer.. gick fort första veckan på året ! :-)

 

 

 

 

08-12-31

Jepp jepp, såhär i årslutet har så gott som alla grejer dykt upp redan :-) toppen bra! Kanonfirmor man har att göra med!! Inte mycket mer att säga inför nästa år, 800 på hjulen ska tass, och chassiet kommer bli stabilt! Så vi får väl försöka visa i sommar att det finns lite finska rallygener som kan ratta det här vrålåket till kombi i sommar :-)

 

 

 

08-12-11

Blivit lite ändrade planer, justerade beställnigen så jag får ett helt vanligt e30 kit, jag ska konventera tillbaks till e30 variant av fjäderben. Krävs lite pyssel, bl.a. hylsor som emek har svarat upp åt mig.

Jag har även tagit tag i chassiet inför nästa år, blir lite små ingrepp, främst under huv och i skuff..

 

 

 

 

08-12-05

Coilovers och hydraulisk handbroms beställt och betalt hos raidopower (ny sponsor).

E36 fram och E30 bak.. Handbromsen ska bli intressant att prova.. ha ha..

Dyker upp i februari.

 

 

 

08-12-04

Fått tillbaka motordelar ifrån tvättbad hos polaren jakobsson. Lyktora är inne på BVS för filmning. Rivit ur pedalstället för uppfräshning och justering/förstärkning, även bromsledning för hemliga installationer och bränslereturen för modifiering.

 

 

 

 

08-12-01

Börjat ta tag i det jag ska på karossen, blir omlack i bagaget och under huven.

Lite show-plexi lösning bak så man ser pumpar.

Rent fräsht och snyggt ska det bli under huven.. IGEN... :-)

 

 

 

 

08-11-26

Har granskat lite delar, topplockspackningen bl.a. ser inte så lovande ut att köra mer mos med o-ring, då den inte tar hela vägen på M50ins packning (ej rund packningsyta). Så nu blir det pyramidringning hos PPF. Så vid nästa bänkning får vi se vad turbon orkar ge mig. Över 900 hästar lutar det iallafall åt :-)

 

Här ser man vart det blir problem.

 

 

08-11-24

Toppen tillbaks ifrån ppf, och sponsring ifrån vpm: titanretainers och ventilfjädrar.

 

 

 

08-11-18

Bromsarna var inte lika stora väl i garaget, plockade bort allt under huven, MÅSTE ju lacka om där. Även framvagn ner, ny styrväxel ska dit, adapterplattor och skivor ska till.

 

 

 

08-11-17

Bromsarna kanske vart lite väl saftiga? =)

 

 

 

08-11-16

 

 

 

 

08-11-10

Blandad update.

Kyl, nya motorfästen och kortare styrväxel har kommit in, block och topp isärmonterat, portas och pyramidringas hos ppf. Bromsar beställda.

 

 

 

08-10-29

Vipec V44 kom i ett paket ifrån ppf idag, kabelhärvan ser jag fram emot att plocka i;)

 

 

 

 

08-10-26

Turbon måttad, kan funka med grenröret som det är.. blir lite svettigt med huven.

 

 

 

08-10-24

Styrsystemet avmonterat och sålt, även gamla turbon.

 

 

08-10-19

Nya fälgar, BBS RC 18" 8KG per fälg.

 

 

08-10-17

Nya snurran GT4294R, snurra som ska ge bilen lite mer allsidighet. 70.3 in. Borde räcka nånstans runt 850hk.

Om man kikar i kompressormappen så är den här som bredast vid 1.5-2bar(grafen = 1bar mer, inte räknat med