‘84

 

R . i v a r s

 

 

 

E30 HEAVYWEIGHT

News / Events

 

 


 

2012-04-05 - CUSTOM MOTORSHOW ELMIA

Bilen klar i tid, resultatet kan granskas i jönköping under påskhelgen!

GLAD PÅSK!

 

 

2012-02-23 - CUSTOM MOTORSHOW ELMIA

Bilen klar för elmia, kommer stå där i påsk 6:e till 9:onde april!

 

 

 

 

2011-09-05 - PPF MEET 2011
FÖrst här är bilen klar för körning då en trasig koppling satte stopp för rudskogen.
Här är växellådan mycket dålig och det lirar inget alls, 9.00 i 250km/h noteras endå,
detta endast tack vare mycket pulver, växlingarna nöp OERHÖRT mycket tid och slutfart här.
I slutet av dagen i desperata försök att iallafall nypa 8an på en halvmiss så brinner kopplingen.

 

 

 

2011-06-18 & 19 - Gatebil Mantorp 2011
Utan att justera bakvagnsinställningen så körs det järnet iallafall både på bana och i burnoutshowen.
Däremot rasar jag maskin efter ett par rikiga mördar varv i sista passet för dagen.
Felorsak: Oljeläck på trycksidan, följd: 2st vevstakar.
Alla stakar byts ut + oljepump mm och görs iordning med sikte på gatebil rudskogen och actionmeet.

http://www.youtube.com/watch?v=56MHNQ-Zlyc <- vid 4:30 syns e30in

 

 

 

2011-05-28 & 29 - Mälardalen open 1 kjula
9.11 i kvalet på lördagen och 2:a placering inför söndagen.
Med strulande 4:e växel bästa repan vart på en miss altså.
På söndagens sista repa (finalen) så slutar det driva i burnouten.
Visar sig vara svänghjulet havererat.

 

 

 

 

2011-05-21 - EDPS EMMABODA 2011
Med trasig växellåda börjar vi säsongen, syncningen mellan 1an och 2ans växel finns inte.
Lösning: start på 2ans växel med 31" höga slicks.
Fungerar kanon!

ET på ett mycket halt emmaboda: 9,11s @ 248km/h till publik och speakers förtjusning!

film: http://www.youtube.com/watch?v=p9st77zahY0

 

 

 

 

2010

 

PREVIEW INFÖR ÅRETS STORFILM.

 

http://www.youtube.com/watch?v=565RMdeqa_I

 

AVSLUTNINGSBILD FÖR DENNA SÄSONG:

 

http://www.ivarsproduction.se/IVARS2010WP.jpg

 

 

 

10-11-15

 

Planer och visioner, nästa år kommer bli apgrymt och förhoppningsvis relativt ras-fritt då det endast blir en justering av ett koncept som var väldigt nära att fugnera redan iår.

 

Bilen är välidgt speciell och har blivit en perfekt kombination av allt jag vill ha i min "race-bil". Andra satsar mer på dragrace, andra mer på bankörning, andra mer på drifting. Jag strävar åt att köra lite i allt.

 

Det största problemet iår var för mig kombinationen växellåda och koppling, alla andra år har det också varit drivlinerelaterat, dock bakaxlar, drivaxlar, kardaner mm. mm.

 

De största pengarna för iår läggs därför på växellåda och koppling i förhoppning om att allt annat ska gå förbi lönekontont ganska obemärkt, -ihop med sponsorer och att det inte är så mycket annat som är akut för att få det att fungera.

 

Resten på schemat är småpill, vissa nödvändiga, andra mest för utseendet.

 

 

 

 

10-10-03

 

På tisdag kommer nya Street & Strip ut i butik.

Där finns ett reportage om min e30 som redan innan den kommit ut i butik är väldigt omtalad, på ett riktigt bra sätt :-)

 

 

 

 

 

10-08-29

 

 

Fotosession som ni kan se bilder ifrån på www.westaroze.se

 

10-08-28

 

Var på en gattillställining i säsongssluet här syns en repa ifrån det. (den är ganska elak bland "vanliga" 10sekunders bilar på gata iochmed fyrlinken :-)

 

http://www.garaget.org/video/4zheb26n1d6q

 

tyvärr sprack även denna koppling plus att jag i samband med det drog sönder gaffeln i växellådan.

 

Laddar om med nya koppling & växellåds planer inför 2011, säsongen är endå för kall nu.

 

 

10-08-22

 

PPF-träffen iår avklarad igen, sjukt bra event men det fick skruvas från start till stopp.

 

 

Efter actionmeet tryckte motorn ur sig kylvatten.

Rev topp, fick den planad monterade tillbaks allt och det fungerade.

 

Skaderapport orsa.

- 10st hjulbultar

- 2st kopplingar

- 1st växellåda

 

körde 9 blankt 2 gånger,

 

9.04 @ 245, ingen värmare = kalla däck = hyfsad start men ritar hela vägen imål.

9.06 @ 265, rock'n'roll värmare = varma däck & ingen launchcontrol = boggstart och ett sjujävla ös till mål.

 

Small rätt fint i bromsskärmen den repan :-)

 

filmer:

 

hjulbultar åt skogen

http://www.youtube.com/watch?v=eTCmAiV1fw0 

 

9.06 med boggstart (sjukt ryt.. en start på detta så....)

http://www.youtube.com/watch?v=b0RoNUlgxBg

 

 

 

10-08-07

 

Mantorp Bilsport Actionmeet avklarat. Eftersom jag åkte ZF växellåda var jag försiktiga och körde på fjolårets knattedäck.

 

9.10 vart bästa tid med grepp-problem.. Men helgens höjdpunkt vart endå en 9.16 repa då jag åkte på grundeffekt. dvs 717whp.

 

 

se klippen här:

 

outside 
http://www.youtube.com/watch?v=Br3sQCFo9WE 

inside 
http://www.youtube.com/watch?v=jRv5D1LN5YQ

 

 

10-07-22

 

Bilen ZF konverterad och tuktad på rudskogen juli. Omöjligt kul och många/mångas teorier/domar vart sprängda ;-)

 

http://www.youtube.com/watch?v=xF061KbRTxE

 

 

 

10-05-17

 

 

 

Ny logotyp med de svenska lejona från riskvapnet, fått omgjord av hwk-racing.se till eps fil.

Kommer tryckas upp inför de stora tävlingarna på tröjor.

 

Nya sponsorförslag och eventförslag och inbjudningar bara strömmar in vilket är skitkul! Även "fans" som hör av sig och gillar projektets framfart! Fantastiskt kul med support över internet!

 

Jag fräser iväg till USA från 29maj till 20juni med mina goda vänner för att semestra! Förhoppningsvis spanar vi in den amerikanska racing scenen! Vore coolt att se daytona parken på riktigt, så frän stadion!

 

Har förövrigt åkt 9.25s i 240km/h med min rekord 60fot på 1,36 och det på OKLISTRAT vilket jag själv tycker är helt sjukt, vi får se hur säsongen fortsätter när jag renoverad växellådan lagom till hemkomst och midsommar i ORSA!

 

Lite mer finns att läsa under projekt!

 

 

10-05-10

 

Bromsad till 992 på hjulen med kopplingsstrul, kämpas nu febrilt med siktet fortfarande inställt på racepremiären emmaboda!

 

Nu hänger bilen på bästa jobbet, www.autolo.se

 

 

10-04-08

 

Elmia avklarat, mycket härlig mässa och fint med lite avkoppling efter konstant slitande i garaget över lite för många veckor.

Bilen är sågott som ihop, karossen är i varjefall så gott som komplett, och elen dragen, motorn ska startas upp, saknas elkabel mellan generator och startmotor + bränslematning under bil.

Uppdaterar speclistan ikväll, motorn vart inte riktigt lika som förra året kan man säga.

 

Det som saknas innan bromsning är kardan och bakaxelutväxling, sen ska den stå redo för emmaboda om inget oväntat händer.

 

 

10-03-31

 

Sjuuuuk månad........ VI SYNS PÅ ELMIA !!!

 

 

10-03-09

 

Nu är bilen hos www.pure-pf.com där den förädlas!! Mycket ska hända innan påsken drar fram.. Men det flyter på enligt planeringarna än! :-)

 

RYDSGLAS på köpingsvägen sponsrar mig med röktonad macrolon som ska täcka bilen runt om, med undantag för vindrutan.

 

 

10-03-06

 

Full rulle inför BILSPORT's mässa i ELMIA i påsk! 

 

 

 

10-02-03

 

Mitt i den svenska snöstormen står man utan bil (på lack) och isärplockat motor som det helt plötsligt börjar smidas planer för en "upgrade" ihop med dom gamla revolvrarna i avesta (PPF).

 

Samtidigt rörs det även om i grytan på hemmaplan, barndomspolaren som  numera börjar ta sitt hobbyföretag till en buisseniss ringer och berättar att jag har för lite grejer flockade.

 

Så vi får se vad han ställer till med i kupén :-)

 

 

10-01-14

 

Ny sponsor inför 2010 som ska stå med det vitkiga uppdraget att byta utväxling i min bakaxel. E30in toppade ur i 255-260 förra året beroende på hur tidigt varvstoppen slog till. Går ju INTE inför 2010 ;-)

 

 

 

09-11-27

 

EPIC MOMENT

Nu är det stuk på kärran, tack vare www.manton.se spacersarna!

Många andra fräna planer har smidits, 2010 kommer bli mycket stort!

 

 

 

09-11-18

 

FILM 2009 BÖRJAR TRILLA UT PÅ NÄTET!!!

 

09-11-04

 

Byggsäsongen är i full gång. Rekryteringen av firmor som supportar på ett eller annat sätt har smygstartatockså.

 

www.streetperformance.se ordnade ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Leveraras i januari, rör sig bla om ett gäng specialcoilovers till framvagnen, förardräkt mm.

 

 

Årsfilmen är i full gång med att göras klar, allt är med men jag är inte helt nöjd med redigeringen än.

 

 

Garaget, bilen är helt isärtagen, motorn likaså, ser TOPPFRÄSCH ut, helt sjukt!

Ny växellåda hemkommen, dyr. Men man får se det som en investering och ett måste!

 

Jerico DR-4

 

 

09-08-26 PPF BIG MEET ORSA

 

Wishbonestaget omgjort med nya delar, nu löper det som det ska och bakvagnen har fjädring. Även däck med lite högre profil (31/10.5-15")

Det resulterade i en helt annan bil, gick spikrakt och harmoniskt + högre slutfart.

Fick till en repa i 260km/h, varvstoppen kom alldeles lagom till mål så bilen självaxade några kilometer pga accelerationen.

 

Bästa ET: 9.18 @ 250km/h 60fot: 1.48 (inget vidare pga utväxling som gjorde att första växeln gick lite väl högt (105km/h) bättre det istället för att dra ettan till 50..

 

Målen för 2009 avklarade på alla sätt och vis med RÅGE :-D Nu laddas det inför 2010 redan!

 

Kul att det är så många besökare hit till sidan också!

 

http://www.youtube.com/watch?v=6dYUeIAzjic

 

09-08-15 STRIPPEN MALMBY

 

Bilen provkörs på malmby flygfält, en stripp i klass med emmaboda, dvs mycket hal. Men mycket viktigt att prova chassiet. Pga ett stumt wishbone stag så blev hela bakvagnen stum, 0 fjädring vilket gjorde att bilen betedde sig lite lurgit hela vägen och hoppade i bakvagnen när jag släppte av efter repan.

 

Nåväl, 1.5bar och 9.86 på varvstopp i 230 över mål. Fanns inte grepp för mer effekt på malmby.

 

http://www.garaget.org/video/z9ff5uco6xzn

 

09-08-01 BILSPORT ACTOIN MEET

 

 

Bilsport action meet, klockrent event med perfekt väder och bra bett i rakan, tyvärr hann jag bara köra en gång som jag nämnde tidigare här. (på 3an 4an och 5an..) Efter det strulade det till sig med en upgradering av stryboxen.. Det problemet är i skrivandes stund löst tack PPF.. Även kardan är påväg till SVEA, utan dem skulle inget fungera :) Tack tack ! :)

 

 

 

 

www.pure-pf.com

www.sveabil.se

www.manton.se

www.nukeperformance.com

 

Projektet tog en tvär vändning. Ett chassiebyte vart på tal, efter mycket om och men så vart det sagt och gjort! Man kan säga att det var tomma karosser rullande med hjulupphängning som byttes.

 

Nya chassiet är en backhalfad e30, första byggherren på den var Andreas Arthursson på ppf, sen har den harvat runt till olika byggherrar utan att bli ritkigt klar.. Det handlar om en e30 med 4 länkad ford 9" med strange innehåll. Lättad förstärkt och med riktig bur.

 

Jag han i med allting och få ordning på bitarna som behövde modifieras inför bilsport action meet! Får även tacka bilsport för vip inbjudan!! Väl där provades kärran på de högre växlarna.. Utan start eftersom svea bil hade haft semester och jag tack vare det inte hade något värt att prova bilen fullt ut med.

 

402m: 19s @ 230km/h :-)

 

Så nu följer ett ännu mer spännande projekt för mig, hoppas ni som kikar in tycker likadant!!! Även tack till sponsorerna jag fått fortsatt hjälp av redan nu, ni är GULD! Välkommnar även Nuke Performance som jag jagat ett tag på sponsring, slå en kik på www.nukeperformance.com jag kan garantera att du aldrig sett maken till kvalite, finish och funktion!

 

 

09-06-26/28 GATEBIL MANTORP!

 

Störtskön helg med härlig bankörning, mycket rök och hysteriska hastigheter på rakorna :)

 

 

09-06-06

 

Orginalknutkorset bak gav upp på kardanen under mälardalen open på kjula. Därefter slog jag av orginalkardaner på löpande band i rörgodset imellan knutarna.. Så det vart ingen tid alls på kjula.

Veckan efter ordnade svea fram en ny kardan inför nästkommande kjula event, som tyvärr regnade bort. TACK SVEA!!!

http://www.youtube.com/watch?v=78O7LWu8pVk

 

 

09-05-31

 

Etta i RWD överladd och totalsegrare i en racecup på kjula, en gattävling med mycket fräna bilar.

film här: http://www.youtube.com/watch?v=qajal1yBbr4

 

 

 

Emmaboda strippenpremiär, körde ca 5 repor och laborerade lite med laddtrycket, körde snålladd på 1an2an3an och 4an slog jag på fullt och gick på bredställ över mål.

10.25s @ 231km/h

http://www.bilsport.se/event/2009/img/emmabodabild.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=IAjRpsHUsdw

 

09-04-23

 

Nu har AN bilvård tagit tag i kombin, breddarna ska på så slicksen går in. Stort tack till Adinan med firman som valt att sponsra mig. Alltid haft bra och trevlig kontakt med både han och hans bror. Så det blir en klockren sponsor jag kör med glädje för..

De kommer hjälpa mig med breddningen och sen hålla efter bilen så gott det går med att fixa till när det blir lite lack och karossproblem.

http://www.anbilvard.se

 

 

 

09-04-15

 

Söndagen innan mässan for jag till ppf och bromsade ur bilen igen med en till soppapump. 914 på hjulen och en stadig afr kurva. Mässan var välbesökt och det stod mycket folk vid kombin varje gång jag var förbi. Skitkul! Jag kunde dock inte vara vid bilen då jag jobbade under mässan med jobbet. (mekonomen och realcars nya samarbete). Bilen bromsades med lite lägre ladd och greppproblem.

870 hästar räckte dock gott för en frän showoff :-)

 

 

 

 

09-03-25

 

Positiv feedback, bilsport har ringt mig med en inbjudan till elmia mässan. Det gäller en monter om 4 bilar som kommer köras på TS Motorsports rullar under själva elmiamässan.

Ska samtala lite med ärtan www.pure-pf.com och se hur fan vi ska lösa det här e75/85 skiftesproblemet såhär års.

 

 

 

09-03-23

 

I mitt behov av schyssta spacers så var jag såklart i kontakt med www.manton.se, supertrevlig kundservice och viktigt kunnande om om saker jag inte hade tänkt på!

 

Spacers påväg hem och lite godaråd att följa! Tack så hemskt mycket för att jag får ha med er på kärran :-)

 

 

 

09-01-15

 

Stort tack svea bil som nu är officiell sponsor på bilen inför 2009, kanonfin support, Det rör sig självklart om en svinfin kardan som gillar effekt. Det är för mycket kardanras på stripparna nuförtiden. Men inte i kombin nu, JÄKLAR vad det ska launchas i starterna :-)

www.sveabil.se för mer info, racekardaner till alla bilar japs/euro/usa/custom.

 

08-12-29

 

Stefan på Engson motor sponsrar och supportar mig även in i 2009, tack så hemskt mycket!

www.engsonmotor.sevästerås #1 på motorer.

 

 

08-12-05

 

Varit i kontakt med 2 företag om sponsring på coilovers, fick samma typ av deal av båda företagen men det jag valde var tveklöst det smidigaste att ha och göra med. Klockren snabb, enkel, pålitlig och schysst support! Tack Raidopower!

www.raidopower.se

 

 

Sponsorer 2009:

 

VPM www.vpm.se

PPF www.pure-pf.com

RAIDOPOWER www.raidopower.se

ENGSON MOTOR www.engsonmotor.se